شوت توپ

شوت توپ

شوتبال
شوت توپ

شوت توپ

شوتبال

فردوسی‌پور: هیچ‌وقت ادعا نداشتم صدایم خوب است

 برای کسانی که با نود حرف نمی‌زنند احترام قائلم
 فردوسی‌پور: هیچ‌وقت ادعا نداشتم صدایم خوب است 


عادل فردوسی‌پور دیروز مهمان برنامه«رادیو من» بود و گفت‌وگوی صمیمانه‌ای با مجری آن داشت.


مهران دوستی خطاب به عادل می‌گوید: «چه شود اگر تو نیز به «رادیو من» بیایی و بخش فرهنگی آن را اجرا کنی. خیلی جذاب می‌شود، می‌گویند عادل فردوسی‌پور فقط فوتبال؛ اما عادل اهل خواندن رمان است،‌ فیلم زیاد می‌بیند و گاهی نقد می‌نویسد، این‌ها خیلی جذاب است و فردوسی‌پور به شوخی جواب می‌دهد که او شخص دیگری است، من نیستم.»

  

مهران دوستی خطاب به فردوسی‌پور یک ماجرای قدیمی از روزهای شروع به کارش در تلویزیون را به یادش می‌آورد:«می‌گویند یک روز به تو گفتند که صدایت خوب نیست و گوش‌خراش است،‌ آن زمان چند سال داشتی؟» فردوسی‌پور بلافاصله ماجرا را تایید می‌کند:«هنوز هم همین‌طور است.»


دوستی قبل از اینکه فردوسی‌پور کاملا به این سوال پاسخ دهد، می‌گوید:«من همیشه گفته‌ام ممکن است عادل سین و شین بزند اما طوری جذاب گزارش می‌کند که آدم اول به صدا میخ می‌شود، بعد به گزارش و بعد هم به خود فوتبال.»


او دوباره می‌پرسد:«زمانی که گفتند صدایت برای گزارش خوب نیست ایستادی و ادامه دادی، چرا؟ عادل این انتقاد را می‌پذیرد و با شکسته‌نفسی می‌گوید:«راستش هنوز هم خودم می‌گویم صدایم خوب نیست اما بندگان خدا به صدای من عادت کردند و مجبورند صدای من را بشنوند و در واقع صدا من آش کشک خاله‌شان شده است و کاری از دست‌شان برنمی‌آید، اوایل زیاد می‌گفتند صدایت خوب نیست، کاملا هم حق داشتند و من هیچ وقت ادعا نداشتم که صدایم خوب است.»


دوستی در ادامه‌ گفت‌وگوی خود با فردوسی‌پور به تدریس او در دانشگاه، ترجمه آثار، گزارشگری و تهیه‌کنندگی او نیز اشاره می‌کند و می‌گوید:«برنامه‌«نود» به عنوان یکی از بهترین برنامه‌های چند دهه اخیر در ایران شناخته شده است و تو با مدرک مهندسی‌ات هم کارهایی انجام می‌دهی پس وقتت چه زمانی آزاد است؟ اما عادل وقت اضافی ندارد:«آنقدر سرم شلوغ است که وقت آزاد خیلی کم پیدا می‌شود اما چاره‌ای نیست باید ببنیم تا کجا می‌کشیم که راه بیاییم.»


سوال بعدی در مورد تندروی‌های عادل است:«در بعضی از برنامه‌هایت تخته گاز می‌روی، بعضی‌ها می‌گویند عادل این کار را می‌کند تا مدیران یا افراد پشت خط یا در برنامه حرفی برای گفتن نداشته باشند، بعضی‌ها هم می‌گویند عادل از حقوق فوتبالی‌ها حمایت می‌کند، نظر خودت چیست؟»


فردوسی‌پور در پاسخ به این پرسش می‌گوید:«من فکر می‌کنم دومین عقیده درست باشد، همیشه تلاشم این بود که آنچه که حق است در برنامه گفته شود و فارغ از اینکه طرف مقابل در چه جایگاهی است و با حفظ احترام و اصول مربوط به تلویزیون، حقیقت مشخص شود.»


او سوال می‌کند:«آیا در طول هفته همه روزنامه‌های ورزشی را می‌خوانی؟» و فردوسی‌پور جواب می‌دهد:«نه، همه‌ روزنامه‌ها را ولی سعی می‌کنم تورقی داشته باشم، نسبت به دهه‌60 و 70 شرایط فرق کرده و سایت‌های اینترنتی خیلی به آدم کمک می‌کنند، آدم باید به‌روز باشد،‌ یکی، دو روز که از اخبار دور شوید انگار از دنیا عقب افتاده‌اید، باید همیشه ارتباطات سایبری و غیرسایبری حفظ شود.»


دوستی از او می‌پرسد:«تا حالا از کسی دعوت کردی که به برنامه نیامده باشد و نتوانسته باشی او را پای میز مذاکره‌«نود» بیاوری؟»


عادل حتی به کسانی که حرف نمی‌زنند هم احترام می‌گذارد:«معمولا دوستان با توجه به جایگاه برنامه، جواب رد نمی‌دهند. من خودم هیچ‌وقت مصاحبه نمی‌کنم و همه می‌گویند خودت همه را سین جیم می‌کنی پس چرا خودت مصاحبه نمی‌کنی، به همین خاطر برای کسی هم که نخواهد صحبت کند احترام قائل هستم.»


اما آیا عادل که این همه فوتبالی‌ها را نقد می‌کند در زندگی‌اش خودش را نقد می‌کند؟


فردوسی‌پور در پاسخ به این پرسش بیان می‌کند:«سعی می‌کنم به خودم گیر بدهم و خودم را نقد کنم و اگر کسی هم من را نقد کند، سعی می‌کنم ناراحت نشوم و حداقل ژست نقدپذیری را داشته باشم.»




نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.